Assalammualaikum, selamat datang ke ruangan Cik Tulip Merah.

Rabu, 4 September 2019

Cerpen : Aku Lepaskan Kerana Cinta (Akhir)



Hana tahu, apa yang Amir cakapkan itu benar. Dia harus memberikan peluang kepada orang lain. Meskipun berat, dia tetap perlu teruskan hidup tanpa bayang-bayang Faris. Hana juga tahu, Faris nakkan yang terbaik untuk dirinya dan andai saja dia masih ada, pasti dia akan marah pada Hana kerana bersikap seperti ini.

Malam itu, Hana melakukan solat taubat. Dia menangis sepuas-puasnya di atas sejadah. Dia menangis kerana selama ini dia fikir dia sudah mengikhlaskan kepergian Faris, tapi hakikatnya hanya bibirnya yang ungkapkan itu tetapi tidak hatinya. Malam itu dia benar-benar redha. Malam itu dia benar-benar kembali menyerahkan segala percaturan tentang hidup dan matinya kepada Allah. Hana percaya, inilah yang Faris mahukan dari dia. Melepaskan dengan redha, menerima dengan hati terbuka. Meskipun jasad lelaki terindah itu tidak lagi disisinya, nama juga kenangan mereka tetap segar dalam hati Hana. Dia harus bangkit untuk kenangan yang baru, juga dengan orang yang baru sekiranya masih ada jodoh dari Allah buatnya. Kerana sesungguhnya ajal, jodoh dan pertemuan itu milik Allah. Maka dia tidak berhak mendustakannya.

Beberapa bulan berlalu, Hana sudah cukup kuat dan kembali bersemangat. Dia tidak lagi hidup dalam bayangan kisah semalam. Meskipun kenangan lalu memberi kesan yang mendalam buatnya, dia sedar dia perlu teruskan hidup. Jika terus dilayankan rasa sedih, rasa kehilangan itu sampai bila pun dia takkan mampu keluar dari dunianya sendiri.

“ Hana Khalisya Binti Hisham “, tegur seseorang dari belakang.

“ Ya saya “, Hana menoleh saat nama penuhnya dipanggil.

“ Eh, awak. Lama tak nampak. Mana tercampak. Hihihi “, gurau Hana.

“ Ada, Cuma busy sikit sekarang ni. Kenapa dah rindu saya ke ?”. usik Amir pula.

“ Err, awak nak makan apa?. Nasi goreng, mee kari, laksa ? “, Hana cuba mengelat.

“ Awak … ikut saya kejap “, pinta Amir seraya menarik tangan Hana ikut dengannya.

Amir mahu meluahkan segalanya pada Hana hari ini. Dia tidak mahu gadis itu hilang dari matanya lagi. Cukuplah gadis itu menyiksa hatinya dengan rasa rindu beberapa bulan ini. Kali ini dia takkan sesekali menyerah. Nak jadi apa pun, jadilah !

“ Hana, saya betul-betul ikhlas dengan awak. Boleh tak awak bagi saya peluang untuk bahagiakan awak. Satu je peluang. Please Hana “, ucap Amir lembut.

“ Eeeee, awak ni tak faham bahasa ke!. Kan saya dah cakap hari tu ! “, bentak Hana keras.

“ Fine … Fine !. Awak memang kejam Hana. Sedikit pun awak tak cuba bagi peluang untuk diri awak dan saya. Baiklah, Saya lepaskan awk. Saya lepaskan awak kerana cinta saya pada awak Hana “, luah Amir dengan nada pasrah.

“ Alamak, dia betul-betul lepaskan aku ke ?. Adoii orang gurau je tadi. Sentap pulak mamat tinggi ni “, bisik Hana dalam hati.

“ Amir Hafizi Bin Izham, saya gurau je tadi. Memanglah saya nak awak lepaskan saya. Tapi boleh tak awak ikatkan saya dengan hubungan yang sah ?”, umpan Hana dengan muka yang sudah kemerah-merahan.

Malu betul dia bila sudah lama tidak bersikap sweet kalah madu ni.

Mendengar kata-kata Hana, Amir terus menjadi semangat.

“ Hana, seriouslah ?”, tanya Amir minta kepastian.

“ Betullah, tapi kalau tak nak. Tak apalah. Gerak dulu, pape roger “, ucap Hana lantas memulakan langkah.

“ Ehh, sabarlah sayang. Nak ke mana laju-laju ni. Dah curi hati orang, nak lari pulak. Jom ikut saya “, tarik Amir.

“ Kita nak ke mana ni ? “, tanya Hana bingung.

“ Nak ke pejabat agamalah sayang. Lambat nanti tok kadi tak ada pulak “, ucap Amir sambil berlari

“ Eeeee, gatallah awak ! “, Hana mengejar sambil mengangkat tangan seperti mahu menampar.


Bahagia itu milik semua orang, yang menentukan pilihan itu adalah diri sendiri. Sama ada kita masih mahu terperangkap dalam dunia silam atau melangkah dengan masa depan yang baru. Kehilangan itu memang menyakitkan, tapi setiap daripadanya akan Allah gantikan dengan lebih baik. Kita hanya perlu melepaskan dan kembali bangkit dengan harapan yang baru. Seseorang dimasa lalu itu, tidak perlu kita padamkan. Cukuplah jadikan dia sebuah kenangan dan pengalaman yang mematangkan kita untuk menghadapi hari mendatang. Melepaskan untuk cinta yang baru itu bukan sesuatu yang kejam, tapi kita harus melepaskan untuk meneruskan perjalanan yang masih bersisa. Jangan pernah menghukum diri kerana bahagia yang tak kesampaian, jangan pernah mempertikaikan kenapa Allah menguji kita. Sebaliknya, anggaplah setiap uji itu Allah hadirkan untuk menjadikan kita insan yang kuat dengan syukur dengan setiap rahmatnya.



- TAMAT -

Tiada ulasan:

Catat Ulasan