Assalammualaikum, selamat datang ke ruangan Cik Tulip Merah.

Rabu, 4 September 2019

Cerpen : Aku Lepaskan Kerana Cinta (i)



Sudah hampir 2 tahun, Hana menyendiri tanpa kehadiran seseorang dalam hati. Kehilangan insan yang sangat dicintainya dulu membuatkan dia bertindak menutup pintu hatinya buat lelaki lain. Baginya, dia tidak mahu mencintai lelaki lain selain Faris, tunangnya. Dia benar-benar mencintai lelaki itu, lelaki yang sudah hampir 10 tahun bertahta di hatinya. Mana mungkin dia menghapuskan semua tentang mereka. Tentang impian mereka untuk hidup bersama, tentang suka, duka perjalanan kisah mereka. Tapi, perancangan Allah melebihi segalanya. Dua bulan sebelum majlis pernikahan mereka berlangsung, Faris meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya. Saat itu, Hana seperti zombie yang jasadnya bergerak tapi hatinya sudah mati. Dia benar-benar terkesan dengan insiden itu.

Sejak peristiwa itu, Hana menjadi pemarah. Dia melampiaskan semua amarahnya tanpa sebab. Dia menunjukkan rasa protes pada semua orang. Tambah-tambah dengan mereka yang suka bercakap mengenai pengganti atau cuba menjodohkan dia dengan seseorang. Dia menjadi benci dengan perkataan itu. Baginya tidak ada seorang lelaki pun yang layak untuk menggantikan Faris di hatinya dan dalam masa yang sama, dia penat untuk belajar mengenal insan lain. Dia sebenarnya takut, takut kalau menemui lelaki yang salah. Dia takut kalau dia belajar mencintai semula, dia akan kecewa dengan lebih teruk. Hana, dia sememangnya perempuan yang bila sayang atau cintakan seseorang dia akan mencintai orang itu dengan sepenuh hatinya. Jadi, dari itu … dia takut untuk mencintai lagi. Dia tidak mahu terluka dan akhirnya dia yang merana.

Namun, sejak akhir-akhir ini ada seseorang yang berlegar di fikirannya. Amir Hafizi, lelaki yang sering dia temui tanpa sengaja. Wajahnya manis persis arwah tunangnya. Mungkin itu yang menyebabkan dia suka untuk mencuri lihat wajah lelaki itu dari jauh. Mereka mulanya bertemu di kedai makan Mak Cik Leha, kedai milik ibu saudara Hana. Sejak itulah mereka terjumpa antara satu sama lain tanpa sengaja, terkadang di shopping kompleks, terkadang di traffic light, dan terkadang di “people nearby wechat”. Dari situlah bermulanya perkenalan mereka. Tapi Hana tetap berwaspada dengan hatinya. Dia tidak mahu jatuh cinta meskipun lagaknya dia sudah mula suka akan lelaki itu. Meskipun lelaki itu tidak seperti gemar membalas mesej darinya. Dia masih saja menghantarnya setiap hari. Dia memang suka pada lelaki yang jual mahal. Bagi Hana, lagi kau jual mahal … lagi aku kejar !

Amir Hafizi, lagaknya dia seperti lelaki yang baru putus cinta. Dia masih dibawa bersama kenangan lalu. Kenangan indah bersama gadis yang pernah dicintainya. Tapi malangnya cinta yang dia berikan dibalas dengan kecurangan. Tapi sejak adanya gadis comel yang bernama Hana itu, hari-harinya tidak sunyi lagi. Manakan tidak, siang dan malam pasti ada pesanan ringkas lewat wechat dari gadis itu. Ucapan selamat pagi, selamat malam lah dan macam-macam lagi. Meskipun terkadang mesej-mesej itu dibiarkan begitu saja, namun gadis itu langsung tidak jemu. Terkadang dia merasa kasihan dan terkadang dia merasa bersalah. Sebab ?. Sebab dia yang menegur gadis itu pada mulanya di wechat. Dia yang memberikan kata-kata untuk mengenal gadis itu tapi akhirnya … dia yang seperti endah tidak endah. Apa yang dia mahu sebenarnya?. Membalas dendam atas kecurangan si Nisha pada gadis lain?. Gadis yang tidak bersalah. Tidak kejamkah dia ?

Beberapa hari berlalu, Amir sudah lama tidak menerima pesanan lewat applikasi wechat dari Hana. Bila di belek, moment wechat Hana kelihatan aktif seperti biasa. Ada saja yang diuploadkan setiap hari. Tapi kenapa tiada lagi pesanan buatnya? Arghh !, apa dia sudah mula rindu pada gadis itu?.

“ Nak mesej ke tak, nak mesej ke tak ? “, Hana bertanya sendiri.

Dia sedar dia sudah lama tidak mengirimkan ucapan selamat pagi pada lelaki misteri itu. Ikutkan hati, mahu saja dia menghantar setiap hari tapi dia rasakan ada sesuatu yang aneh tentang lelaki itu. Maka itu dia berhenti menghantar pesanan ringkas kepada Amir. Dia tidak mahu terus sakit hati apabila semua pesanan itu tidak berbalas. Lagaknya seperti dia yang terhegeh-hegeh, padahal lelaki itu yang pelawa untuk mengenali dirinya. Pada awalnya, Hana memang selesa dengan layanan Amir. Tapi lama-kelamaan dia sedar lelaki itu bisa membuatkan tidur malamnya tidak lena. Maka itu, dari dia terus dibuai perasaan. Dia memutuskan untuk berhenti membina angan-angan.

“ Hana ! “, jerit Amir saat melihat kelibat Hana di kedai Mak Cik Leha.

“ Awakk … “ , jawab Hana sambil cuba melemparkan sebuah senyuman.

“ Awak sihat ?. Kenapa lama tak hantar text dekat saya ? “, tanya Amir dengan senyuman manisnya.

“ Erm, lama ke ?. Mana ada lama, beberapa hari saja kan. Lagipun saya tak nak ganggu awk. Awak pun x suka kan saya text awak hari-hari “, balas Hana sambil berlalu meninggalkan Amir yang sedari tadi berdiri di sebelahnya.

Amir membontoti Hana hingga ke ruangan dapur kedai makan tersebut. Dia sendiri tidak mengerti mengapa sikap dia begitu.

“ Hana, nanti kalau awak free … awak text saya tau “, ucap Amir sebelum keluar dari kedai makan itu.


“ Dah kenapa mamat ni ?. Biasa aku text tak pernah nak balas pun. Kadang balas nak tak nak je. Hari ni datang cari aku pulak “, rungut hati Hana sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan