Assalammualaikum, selamat datang ke ruangan Cik Tulip Merah.

Rabu, 4 September 2019

Cerpen : Aku Lepaskan Kerana Cinta (iii)


Tapi semuanya sudah terlambat. Hana sudah salah faham. Dia pasti akan mengelak untuk berjumpa dengannya lagi. Hana pasti fikir bahawa dia masih mencintai perempuan itu.

“ Arghhh ! Aku mesti cari Hana “, bentak hati Amir sendiri.

Dia tidak boleh kehilangan gadis itu. Meskipun baru sahaja mengenalinya, dia sudah benar-benar jatuh cinta dan dia yakin Hana adalah gadis yang akan membahagiakan hidupnya.


Amir muncul di kedai makan Mak Cik Leha tapi dia tidak Nampak kelibat Hana di situ. Anak matanya berlari-lari mencari ke seluruh pelusuk kedai itu namun susuk tubuh Hana tidak kelihatan.

“ Encik, encik cari siapa “, sapa Mak Cik Leha dari belakang.

“ Hana … saya cari Hana “, balas Amir.

“ Ohh Hana … Dia cuti dua tiga hari ni. Tak sihat katanya. Ada apa-apa pesanan ? ”, ucap Mak Cik Leha.

“ Boleh dapatkan alamat rumah dia, please makcik “, pinta Amir dengan muka merayu.

Mak Cik Leha jadi serba salah, tapi dia tahu lelaki inilah yang menjadi punca mengapa anak buah kesayangannya menjadi muram dan tidak banyak bercakap sejak kebelakangan ini. Jadi, dia menyerahkan sekeping kertas yang tertera alamat rumahnya kepada Lelaki itu.

“ Nak, jangan lukakan hati Hana lagi ya “, ucap Mak Cik Leha saat Amir melangkah keluar dari kedai makan miliknya.

Amir tiba di alamat yang telah diberikan Mak Cik Leha tadi, dia menekan-nekan loceng yang ada di pagar hadapan lalu memberi salam.

“ Assalammualaikum … Assalammualaikum …. Assalammmmmmualaikum “, bertalu-talu salam yang dia lemparkan.

Akhirnya kelihatan wajah putih mulus, comel dan agak pucat dari pintu.

“ Waalaikumsalam. Eh awak, awak buat apa dekat rumah saya ni “, tanya Hana sambil membetulkan tudungnya yang sedikit senget.

“ Saya cari awaklah sayangggg “, ucap Amir malu-malu.

“ Eh dia main saying pulak. Awak nak apa ni ? “, tanya Hana dengan tegas.

“ Boleh kita sembang sekejap ?. Saya tahu awak tak sihat, tapi please … kejap je “, pinta Amir.

“ Okay, kejap je tau “, setuju Hana.

“ Awak sebenarnya apa yang awak Nampak malam tu tak sama macam apa yang awak fikir. Memang perempuan tu orang terpenting dalam hidup saya. Tapi tu dulu. Dulu saya kerja siang dan malam, dengan harapan untuk jadikan dia isteri saya. Sibuk macam mana pun saya cuba curi masa untuk dia. Tapi dia curang dengan saya awak. Dia hancurkan semua kepercayaan saya pada dia. Malam yang awak Nampak kitaorang tu, sebenarnya dia datang merayu untuk saya terima dia. Tapi waktu tu, hati saya dah taka da dekat dia. Hati saya dah ada pada awak. Tapi saya tak sedar. Lepas awak diam, menjauh dari saya. Baru saya sedar sebenarnya saya dah betul-betul sukakan awak “, jelas Amir

“ Awak … saya tahu awak takkan percayakan saya. Tapi tolonglah bagi saya peluang. Bagi saya peluang untuk bahagiakan awak. Andai saya gagal, saya janji …. Saya takkan ganggu hidup awak lagi “, Amir terus merayu pada Hana.

“ Amir … saya minta maaf. Saya belum bersedia untuk buka hati saya pada orang lain. Saya tak nak kecewa. Biarlah saya sendiri macam ni. Sekurang-kurangnya saya tak sakitkan hati sesiapa “, ucap Hana.

“ Tak sakitkan hati sesiapa awak cakap ?. Awak sedar tak, dia dah tak ada. Kalau dia ada pun saya pasti dia nak tengok awak bahagia. Dia mesti tak nak tengok awak macam ni. Tolonglah lepaskan cinta awak pada dia. Awak tahu tak sikap awak ni buatkan dia tak tenang dekat sana. Bila awak tak ikhlas, sama seperti awak mempertikaikan ketentuan Allah “, ucap Amir dengan tegas.

Amir tahu kata-katanya itu sedikit sebanyak menyakitkan Hana. Tapi dia perlu bertegas supaya Hana sedar bahawa dia tidak boleh terus hidup dalam bayangan kenangan lalu. Amir juga tahu bahawa Hana sangat mencintai lelaki itu dan dia sedar betapa beruntungnya jika dia menjadi lelaki yang mampu membahagiakan Hana.

“ Amir … awak takkan faham. Saya nak jumpa dia dekat sana. Saya nak jadi bidadari dia dekat syurga nanti. Awak tahu tak dia lelaki paling indah yang pernah saya punya. Tak ada lelaki lain sebaik dia “, ucap Hana dengan nada menahan air mata.

“ Hana, saya faham awak cintakan dia. Tapi awak jangan lupa, perancangan Allah adalah yang paling baik. Allah ambil dia sebab Allah sayangkan dia, dan Allah nak gantikan kehilangan dia dengan seseorang yang lebih baik untuk awak. Awak kena belajar bagi peluang untuk orang lain masuk dalam hati awak. Awak tak boleh macam ni. Awak kena lepaskan dia untuk cinta yang baru. Percayalah walaupun orang tu bukan saya, saya yakin Allah akan gantikan seseorang yang lebih baik untuk awak. Cumanya awak kena belajar untuk terima “, kata Amir sambil memandang tepat ke anak mata Hana.

“ Saya masuk dulu, nanti kita sembang lagi “, Hana melangkah masuk ke dalam rumah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan