Assalammualaikum, selamat datang ke ruangan Cik Tulip Merah.

Rabu, 4 September 2019

Cerpen : Aku Lepaskan Kerana Cinta (ii)


Bingung ! … Dia bingung dengan sikap lelaki itu. Betullah dengan gelaran yang sering Hana tujukan pada lelaki itu sebagai lelaki misteri. Lelaki yang dia sendiri tidak tahu suka atau tidak dengan dirinya. Bila didekat menjauh, bila menjauh ehhh mendekat pulak.

“ Tingg “, bunyi notification wechat Hana kedengaran perlahan.

“ Boleh kita jumpa dekat taman petang ni ? - Amir -

Hana tercengang sendiri. Apa kes lelaki tu ajak jumpa tiba-tiba ni ?

Seperti yang telah mereka janjikan, tepat jam 5.30 petang. Hana tiba di taman permainan berdekatan perumahan mereka. Dari jauh Hana Nampak kelibat Amir yang sedang menantikan dirinya. Perlahan-lahan di menghampiri susuk lelaki itu.

“ Assalammualaikum “, Hana memberikan salam.

“ Waalaikumsalam. Hai awak “, jawab Amir sambil tersenyum.

“ Maaf, ada apa eh nak jumpa saya ni?. Tak pernah-pernah kan? “, ucap Hana lalu duduk bertentang dengan Amir.

“ Saya ada something nak bagitau awak. Sebenarnya …. Ermm sebenarnya “, Amir tidak mampu meneruskan kata-katanya pada Hana.

Dia sebenarnya keliru. Dia tidak tahu adakah apa yang bakal diucapkannya ini adalah dari hatinya atau pun sekadar untuk menghilangkan rasa sunyi dihatinya selepas dia membuang Nisha beberapa waktu dulu.

“ Sebenarnya apa awak ? “ , Hana bertanya dengan keras.

“ Sebenarnya saya dah mula sukakan awak !. Sudi tak awak jadi kekasih saya, kalau ada jodoh kita nikah “, ucap Amir lancar kerana terkejut dengan pertanyaan Hana tadi.

“ HAHAHAHAHA !, Awak suka kat saya?. Biar betik ? “, gelak Hana dengan lantang.

“ Awak buat lawak ke ni ?. Text saya pun awak balas nak tak nak je lepas tu hari ni cakap suka. Adoiii, matilanak macam ni “, ucap Hana dengan gelak yang masih bersisa.

“ Awak … Kalau awak sekadar nak mainkan hati saya, perasaan saya dengan kata-kata awak ni. Tahniah, awak dah berjaya buat hati saya berbunga-bunga. Tapi awak, saya tahu awak sebenarnya tak ikhlas pun dengan saya. Saya dah dengar perbualan awak dengan perempuan hari tu. Dia kekasih awak kan ?”, tanya Hana sambil menundukkan kepala.

Hana ingat lagi saat dia ternampak Amir bercakap dengan seorang gadis tempoh hari. Ketika itu, dia dalam perjalanan pulang ke rumah.


“ Aku boleh je pilih mana-mana perempuan yang boleh gantikan kau, kau jangan cabar aku ! “, itulah kata-kata yang Hana dengar saat dia lalu di kawasan berkenaan.

“ Awak cakap macam ni sebab awak nak buktikan dekat perempuan tu, yang awak boleh dapat mana-mana perempuan untuk gantikan dia kan?. Sebab tu awak cakap macam ni kan ?. Sebab saya je perempuan yang terhegeh-hegeh dekat awak kan ? “, bertubi-tubi Hana menyoal.

Amir kelu, dia tidak tahu bila Hana melewati kawasan itu. Tapi benar, malam itu dia ada bertemu Nisha. Perempuan yang pernah kianati cintanya dan saat itu juga dia mengungkapkan kata-kata itu untuk menyakitkan hati Nisha. Tapi tadi, dia tidak pasti sama adalah perasaan itu benar-benar wujud dari hatinya atau benar seperti telahan Hana. Dia sekadar mahu menjadikan Hana tempat untuk dia menyakitkan hati Nisha.

“ Hana … Saya, saya takk ada niat pun. Saya … saya “, ucap Amir tersangkut-sangkut.

“ Awak, sudahlah. Lupakan saja. Saya tak salahkan awak pun. Saya tahu, saya sendiri yang dah tersuka dekat awak. Saya tak tahu macam mana saya boleh suka dekat awak walhal awak buat tak peduli je dekat saya kan. Sebab tu, saya jauhkan diri dari awak. Saya tak nak nanti saya terjatuh cinta pulak. Saya tak nak kecewa. Saya tak nak. Saya minta maaf sebab selalu ganggu awk dulu. Andai perempuan itu adalah seseorang yang terpenting dalam hidup awak. Kejarlah dia, bahagiakan dia. Jangan sebab ego, awak hilang seseorang yang sangat sayangkan awak. Saya dah pernah rasa kehilangan. Saya tak nak awak rasa perasaan yang sama. Saya doakan awak bahagia dengan dia. Jangan risau pasal saya, saya okay “, luah Hana sambil melangkahkan kaki meninggalkan Amir di situ.

Hana sebenarnya tidak tahu apa yang terjadi antara Amir dengan gadis tempoh hari. Dia sekadar menembak kononnya Amir dan gadis itu masih saling mencintai dan kononnya dialah yang menjadi hero menyelamatkan hubungan mereka berdua. Walhal dia tak tahu, Amir sangat kecewa dengan perempuan itu.

Hari demi hari, Amir masih memikirkan tentang Hana. Kenapa gadis itu fikir dia terlalu mencintai Nisha?. Sedangkan hakikatnya dia sudah mula suka dan rindu tentang keletah gadis comel itu sendiri. Ya benar, dulu dia sangat mencintai Nisha. Baginya Nisha adalah gadis paling layak buatnya. Bekerjaya, cantik dan bijak. Memang sesuailah dengan dirinya yang bekerja sebagai pengurus besar di sebuah syarikat ternama. Tapi malangnya, kesibukan kerja dan sikapnya yang selalu memanjakan Nisha akhirnya membuatkan dia menyesal. Segala rasa cinta dan setianya dibalas dengan kecurangan. Hanya kerana mereka tidak punya waktu bersama, Nisha memilih untuk curang. Mana kata-kata akan susah dan senang bersamanya dulu? Nisha lupa ! Perempuan itu sudah lupa tentang janji-janjikan mereka.

Saat dia mengenali Hana, dia mula berfikir. Betapa bersyukurnya gadis itu. Dia tidak berharta, tapi masih punya hati yang baik. Bahkan walaupun bekerja sebagai pelayan di kedai makan milik makciknya, dia tetap gembira. Macam mana Amir tahu ?. Sebenarnya dia sudah lama mengintai gadis comel itu saat pertama kali memandangnya. Saat gadis itu mengirim pesanan ringkas setiap hari dulu, dia sebenarnya suka tapi sengaja jual mahal. Dia tidak mahu memberikan gadis itu harapan saat dia sendiri ragu dengan hatinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan